Astăzi, la 100 de ani de la Marea Unire, România îmbracă haine de sărbătoare, iar noi ne continuăm seria articolelor dedicate Centenarului.
În textul publicat ieri, ați putut citi proiecțiile mentale ale elevilor Liceului Pedagogic “Anastasia Popescu”. În cele ce urmează, vom așterne în online gândurilor altor copii minunați privind modul în care arăta și funcționa școala din trecut.
Așadar, elevii Liceului Teoretic “Școala Europeană București” au răspuns și ei afirmativ la această inițiativă. Apelând la imaginație și bucurându-se de mărturisirile (stră)bunicilor, ei își aruncă privirea asupra trecutului și creionează, în cuvinte și desene, școala românească din urmă cu un secol.
Alex, un mare pasionat de istorie, își începe călătoria în timp, afirmând faptul că “școala, acum 100 de ani, era considerată de elevi mult mai serioasă.” „De asemenea”, își continuă el mărturisirile „existau mai multe tipuri de școli: școala de fete, școala de băieți, școala rurală etc. Școlile de băieți nu se diferențiau mult de cele unde învățau fete. Băieții se rădeau pe cap, iar fetele erau tratate ca fiind inferioare băieților. Copiii cu familii înstărite erau trimiși să învețe în străinătate. Școala românească a început în 1859 (venirea la conducere a domnitorului Cuza), pe urmă, în perioada interbelică (1918-1939), școlile au evoluat….și iată-ne aici… Acum 100 de ani, în școală, existau avantaje (copiii erau mai respectuoși), dar și dezavantaje (căldura, modul de predare). Acum 100 de ani, școala era mai drastică, dar te și pregătea pentru viață.”
Apreciem în mod deosebit trimiterea făcută la domnitorul Alexandru Ioan Cuza și, bineînțeles, la rolul jucat de acesta în dezvoltarea învățământului din România. Prin urmare, reamintim cititorilor noștri faptul că, prin “<Legea Instrucțiunii Publice> de la 1864, se proclama obligativitatea şi gratuitatea învățământului primar. Atunci s-au stabilit trei grade de învățământ: primar, secundar şi superior.”[1]
“Eu cred că acum 100 de ani școala era diferită. Învățământul era diferit. Profesoarele erau mai exigente, iar copiii aveau ore mai diferite cum ar fi: noi acum avem ore pe tablete și calculatoare, dar ei scriau cu o pană de porumbel pe care o băgau în călimară și scriau pe hârtie.” Acestea sunt gândurile altui copil referitoare la modul în care se făcea educație în urmă cu 100 de ani.
Vom continua incursiunea noastră în trecut, mergând pe urmele școlarilor și ale educatorilor de altădată, așa cum sunt ei imaginați de către copiii de azi. În încercarea de a reda, fie și într-o foarte mică măsură, spiritul vremurilor de atunci, am renunțat la tehnoredactarea textelor scrise de elevi și le-am prezentat în forma lor inițială.
În speranța că aspectele imaginate/redate de către copii în legătură cu școala românească de acum 100 de ani v-au bucurat această zi aniversară, încheiem dorindu-vă să faceți sau, după caz, să aveți parte de EDUCAȚIE cu rost, să inovați și să contribuiți la starea de bine și la dezvoltarea armonioasă a copiilor cu care lucrați!
La mulți ani, dragi educatori, copii și părinți… din interiorul și din afara granițelor României!
Nicoleta Călinoiu
[1] https://www.historia.ro/sectiune/general/articol/reformele-lui-cuza-schimbarea-la-fata-a-romaniei
Notă-Textele și desenele au fost realizate de către elevii Liceului „Școala Europeană București”.