Mă minunez adesea de puterea pe care o au cuvintele, aceea de a schimba o stare de spirit în mai rău sau în mai bine, aceea de a ridica sau a doborî, fiind capabile să creeze realitatea și să dea direcție gândurilor și acțiunilor noastre. Devii ceea ce gândești despre tine, ceea ce îți spui tu ție în gând sau cu voce tare, iar ceilalți se transformă în ce tu crezi sau spui că sunt. Acest lucru este cu atât mai delicat în cazul copiilor, care nu se cunosc pe ei înșiși și încearcă să își construiască imaginea de sine pornind de la ceea ce li se spune despre ei. Părinții și ceilalți adulți din jur sunt ca o oglindă pentru ei. Dacă unui copil i se spune zilnic că este împiedicat, e posibil ca el să creadă despre sine că așa este și nu se va împotrivi acestei etichete, o va lua ca atare și o va transforma în realitate.  Același lucru se întâmplă și în cazul adulților, dar ei pot să fie mai conștienți de discursul intern pe care îl au despre sine și să îl schimbe.

Astfel, cuvintele au o putere fantastică asupra dezvoltării unui om și a realității sale înconjurătoare. Oare câți dintre oameni își aleg cu grijă cuvintele pe care și le spun lor înșiși și celorlalți?

Ceea ce gândim are o mare influență asupra modului în care ne trăim viața, ne influențează emoțiile, atitudinile și comportamentul. Un gând rostit are un efect și mai puternic, pentru că nu-l mai putem retrage niciodată.

Am încercat să le explicăm asta și copiilor. Așa că am folosit experimente care să poată să îi facă să înțeleagă mai multe despre puterea cuvintelor.

  1. Cuvintele frumoase spuse unei plante – timp de o săptămână, am avut două flori în clasă, în pahare diferite, la distanță una față de cealaltă. Deși fizic, au fost tratate la fel, unei plante i s-au spus zilnic cuvinte urâte, descurajatoare, fiind privită ca o povară, iar celeilalte i s-au spus cuvinte frumoase, i s-a cântat și a fost privită cu iubire. După doar câteva zile, florile s-au dezvoltat diferit. Planta iubită parcă arăta din ce în ce mai bine, pe zi ce trecea, iar planta neiubită s-a ofilit rapid. Această activitate a fost inspirată dintr-un experiment făcut de firma IKEA. Câte 2 plante relativ identice au fost răspândite în mai multe școli din Emiratele Arabe Unite. Timp de 30 de zile, ele au avut aceleași condiții de lumină, temperatură, umiditate și au stat în vitrine. Una dintre ele avea parte de o înregistrare care spunea cuvinte frumoase, de apreciere la adresa ei, cealaltă a avut parte de o înregistrare în care i se spuneau cuvinte urâte. A fost curios să se constate faptul că plantele percep energia transmisă prin cuvinte rostite. Cuvintele urâte, având o energie joasă, au făcut planta să se ofilească mai repede. Această inițiativă a avut ca scop conștientizarea efectelor cuvintelor asupra organismelor. Videoclipul cu experimentul original este aici: https://nypost.com/2018/05/08/students-insult-plants-in-unique-anti-bullying-experiment/.
  2. Studiile Dr. Masaru Emoto asupra cristalelor de apă – le-am prezentat copiilor experimentele făcute de către acesta. El a luat diferite mostre de apa pe care le-a congelat si a fotografiat cristalele de apă. Apoi, a scris cuvinte pe sticluțele cu apa luate din aceeași sursă. Cristalele formate în sticluțele ce conțineau cuvinte pozitive, precum iubire și recunoștință erau frumoase. Pe de alta parte, cristalele din sticluțele ce conțineau cuvinte negative precum ură și răutate erau foarte diferite, având forme neregulate, haotice. Fascinant a fost că experimentul s-a repetat folosind cuvinte din diferite limbi, ale căror semnificații nu erau cunoscute de către cercetători, însă rezultatele au fost similare. Mai multe despre acest experiment aici: https://www.youtube.com/watch?v=tkxbCcssU1U.
  3. Hârtia mototolită – copiii au fost rugați să mototolească o foaie de hârtie cât de bine pot, cu condiția să nu o rupă. După ce au făcut asta, i-am rugat să încerce să o desfacă și să o netezească bine, să arate cât mai mult ca înainte. Oricât de mult s-au străduit, urmele de împăturire și mototolire erau vizibile, rămăseseră în memoria hârtiei. Ei bine, pornind de la acest experiment, le-am explicat copiilor că așa se întâmplă și în cazul cuvintele urâte folosite. Oricât ne străduim să le „luăm” înapoi, din momentul în care au fost spuse, aruncate, ele rămân întipărite în ființa celui căruia i le-am adresat. Cuvintele au mare putere asupra oamenilor. Așadar, invitația mea a fost să se gândească de mai multe ori înainte de a folosi cuvinte jignitoare la adresa altora sau chiar la adresa lor, pentru că ele rămân întipărite undeva, în subconștient.
  4. Pasta de dinți – i-am rugat pe copii să stoarcă o pasta de dinți, astfel încât să scoată toată pasta. S-au distrat de minune făcând asta. Apoi, le-am spus să o pună înapoi în tub. Inițial, au zis că e imposibil. Totuși, au încercat. Le-am dat și niște scobitori, să încerce să facă acest lucru cu mai mult…succes. Și cu toate astea, nu au reușit prea mult să reintroducă pasta în tub. Așa se întâmplă și atunci când spunem cuvinte nepotrivite. Pe moment, poate că ne simțim mai bine că ne-am descărcat furia prin cuvinte, dar, apoi, constatăm același lucru ca și în experimentele de mai sus: puterea cuvintelor este creatoare de realitate interioară și exterioară.

Așadar, la final, vă las o întrebare de reflecție: Dacă toate cuvintele pe care le rostești ar apărea pe pielea ta, ai mai fi un om frumos?

Bibliografie

  1. https://www.ursula-sandner.com/puterea-cuvintelor/
  2. Emoto, M. (2007). Puterea apei. Brașov: Editura Adevărul Divin.
  3. O’Connor, J. (2019). Introducere în NLP, București: Editura Curtea Veche Publishing.

Dorina Opran, absolventă master Facultatea de Psihologie și Științele Educației