Ana Maria Brânză, campioana noastră la scrimă s-a numărat printre vorbitorii care și-au încântat auditoriul, sâmbătă, 6 aprilie, în cadrul evenimentului “Educare-Educație pentru succes”, ce a fost organizat de către Mozaic Media. Ea ne-a împărtășit, cum era și firesc, povestea ei de succes, o poveste presărată și cu multe momente când s-a aflat în genunchi, la propriu, nu doar la figurat, căci drumul spre reușită este tot timpul greu și cere celui care-l străbate multă îndârjire și sacrificii. Nevoită să se despartă de familia sa la o vârstă fragedă, Ana Maria părăsește Bucureștiul și ajunge să locuiască într-o cameră cu “așternuturi îngălbenite” dintr-un cămin al unui liceu industrial, cu “toaletele șu dușurile aflate mai jos cu 2 etaje”. De ce? Pentru că doar în acel oraș de provincie se putea antrena alături de lotul național. Astfel, copilul zvăpăiat, cum ea însăși se descrie, se trezește singur, în afara confortului casei părintești. Totul pentru a pune cărămidă peste cărămidă la temelia succesului ce avea să vină. Demn de reținut din această poveste de succes este meritul pe care campioana de azi îl atribuie antrenorului său. „Am avut noroc și de un antrenor care și-a dorit să dea oameni societății, nu doar campioni”, ne spunea, la un momentat, Ana Maria Brânză. Se referea, bineînțeles, la antrenorul Lotului Național de atunci, care, în absența părinților ei, îi urmărea activitatea școlară. Tot el a fost cel care mergea la ședințele cu părinții și care „nu i-a dat niciodată o palmă, deși motive suficiente ar fi avut”.

Profesorul, asemenea antrenorului campioanei noastre la scrimă, este cel care creează contextul succesului. Ne lamentăm adesea că ne găsim în situații deplorabile, fie că vorbim de învățământ sau de orice alt domeniu de activitate din România. De asemenea, ne dorim schimbări benefice și trainice la nivelul întregii societăți. Cu toate acestea, ne lăsăm adesea descurajați, simțindu-ne singuri în această bătălie. Ne oprim, dezamagiți, și ne întrebăm: Ce rost are din moment ce mă găsesc singur împotriva tuturor/din moment ce sunt singurul căruia îi pasă? Oare e bine cum gândim? Ei bine, nu! Nu acesta este mindset-ul care ne va aduce mai aproape de normalitate socială. După cum afirma și Vlad Voiculescu, un alt speaker la eveniment, un singur OM poate produce schimbări majore, așa cum s-a întâmplat în cazul tuturor celor pe care fondatorul proiectelor Magic Home și MagiCamp i-a menționat (Regele Mihai și decizia sa de a întoarce armele, Thomas Edison etc). Tot el l-a amintit pe Arhimede și ne-a readus în memorie cuvintele sale: „Dați-mi un punct de sprijin și pun pământul în mișcare”. Aceste punct de sprijin este acel antrenor la care făcea referire Ana Maria Brânză, este profesoara de engleză a lui Vlad Voiculescu, Anca Tîrcă, cea despre care ne spunea că l-a ajutat să-și depășească timiditatea, i-a dat încredere că poate și că se poate. Cum? Apreciindu-i scrierile în limba engleză și motivându-l să continue să scrie. Acel punct de sprijin este fiecare dintre noi în diferitele calități pe care le avem: cea de profesor, antrenor sau părinte. Important este să-i ajutăm pe tinerii de azi să-și învingă fricile, să se adune de pe jos și să continue lupta. De asemenea, este la fel de important să le dăm libertatea de a-și alege drumul în viață și să-i însoțim cu blândețe către reușită.

O altă temă adusă în discuție a fost suprasolicitarea la care îi supunem pe copiii zilelor noastre. Ana Maria Brânză vorbea despre copiii pe care-i întâlnește în sălile de antrenament și care sunt obosiți și tracasați de adulții din viața lor și de volumul de muncă la care trebuie să facă față. Ei sunt cei pe care-i vede tot timpul grăbindu-se căci, în aceeași zi, “mai au și ore de pian și/sau chitară”. Nu trebuie să uităm, așadar, că un copil are nevoie și de joacă, de relaxare. El nu vine la pachet cu un buton pe care noi să apăsăm pentru a-l pune în mișcare de câte ori ne dorim și a-l trimite în misiuni imposibile, de multe ori pentru a împlini visurile noastre ratate.

Sunt multe lecții de învățat, atât de către copiii noștri, cât și de către noi. Iar printre ele se numără lecția compasiunii și a empatiei despre care ne-a vorbit psihologul Gaspar Gyorgy, în deschiderea evenimentului. Aceste două abilități sunt cele care pot face diferența în lumea noastră din ce în ce mai tehnologizată. Compasiunea și empatia sunt la fel de importante precum „igiena corporală sau un stil de viață sănătos”, afirma speakerul. Aceste valori se cultivă, potrivit lui G. Gyorgy, în familie, dar și în școală, spunem noi. De reținut e faptul că nu este suficient să le vorbim copiilor despre ele. Este esențial să le oferim exemple concrete și să le modelăm. A fi empatic înseamnă a vedea lumea prin ochii celuilalt și, mai mult decât atât, a renunța la critică. Dimpotrivă, este esențial ca adultul, părintele sau profesorul, să fie alături de copil atunci când acesta greșește, când este la pământ. În momentele lui de derută, furie sau frică de exemplu, este indicat ca adultul să-l asculte, să-i permită să simtă ceea ce simte și să-l ajute să verbalizeze acele trăiri. Doar traducând în cuvinte ceea ce se întâmplă în universul său interior, va  reuși să se înțeleagă, să ajungă la sine și să se ia în stăpânire. Numai în acest mod va evita blocajele de mai târziu. Abia apoi, după ce aceste demersuri de (auto)cunoaștere au fost făcute, după ce copilul a fost însoțit pe drumul către sine, putem începe să-i vorbim despre limite, despre reguli.

Lectura este văzută de către Gaspar Gyorgy ca o altă cale de dezvoltare a empatiei. Ea este, de fapt, “un exercițiu de empatie”, cea care îi deschide copilului mintea și sufletul către ceea ce un alt om îi împărtășește. Vorbim astfel despre “alfabetizare emoțională” prin intermediul cărților, iar „lectura în familie este o formă de creștere, de terapie în familie”.

Să nu uităm, așadar, în goana noastră de a-i trimite pe copii la cât mai multe concursuri și de a parcurge mult discutatele programe școlare, să-i învățăm pe elevii noștri aceste lecții atât de valoroase! De reținut că empatia este cea care va face diferența în viața adultului de mâine. Ea înseamnă, în linii mari, „prezență conștientă”, „perspectiva personală și a celuilalt”, „a nu-l judeca pe celălalt și nici pe noi înșine”, „recunoașterea emoțiilor și comunicarea acestora”. (Gaspar Gyorgy)

Nicoleta Călinoiu, absolventă master FPSE

Foto credit: arhivă personală