Am plecat pentru o perioadă să fac voluntariat într-un sat din comuna Jasikan, Ghana, într-o comunitate de 800 de persoane din jungla africană, la 6 ore distanța de Accra.

Am găsit acolo un mediu ideal pentru a răspunde curiozității mele de a înțelege cum văd alți copii aceleași emoții pe care le putem recunoaște oriunde în lume: Bucurie, Surpriză, Furie, Dezgust, Tristețe, Frică. Pentru asta am apelat la un exercițiu care constă în expunerea câtorva cartonașe cu persoane africane, care exprimă respectivele emoții menționate mai sus. Cartonașele sunt tăiate în două. Copiii trebuie să unească jumătățile corecte; apoi sunt întrebați “cum crezi că se simte persoana din imagine” și “care crezi că este motivul pentru care se simte astfel?”

Am vizitat o grădiniță cu 72 de copii cu vârste între 4-6 ani. Eu am discutat cu 28 de copii și toți au răspuns la aceste întrebări doar de față cu mine și translatorul. Voi prezenta în continuare câteva dintre aceste opinii ale copiilor, respectând confidențialitatea datelor, firește. Acolo unde nu sunt menționate unele emoții înseamnă că nu au putut să spună nimic despre ele.

Doris – 5 ani
Bucurie – A mâncat o banană.
Tristețe – Mama lui a fost ucisă – a fost lovită cu o piatră, din greșeală.
Dezgust – A ridicat ceva de pe jos și și-a pus ceva pe față, ca o pudră.
Surpriză – Se gândește la un lucru foarte rău.

Elam – 5 ani
Bucurie – Râde de cineva care nu știe să facă mâncare – nu a făcut mâncarea suficient de dulce.
Surpriză – Cineva i-a furat un copil și el nu se aștepta la asta.
Furie – Mama lui nu i-a dat de mâncare și este foarte nervos.
Dezgust – Partea luminoasă înseamnă bunătate și partea întunecată înseamnă răul.

Bediako – 4 ani
Bucurie – Plânge pentru că cineva l-a bătut.
Tristețe – A văzut pe cineva că ia bătaie.
Furie – Cască pentru că îi este somn.
Surpriză – Își acoperă gura pentru că nu vrea să-i intre ploaia în gură.

Stephan – 5 ani
Bucurie – Cineva a căzut și el râde de acea persoană.
Tristețe – Plânge pentru că mama lui l-a bătut – a mâncat carnea din supă.
Furie – A fost bătut în urma unei lupte.
Surpriză – Este nervos pentru că a fost bătut- a văzut un biscuit pe jos și l-a mâncat, nu era biscuitul lui, l-a furat.

Peace – 5 ani
Bucurie – Pentru că a văzut un avion și când o să se facă și el mare, o să zboare și el cu avionul, undeva departe, în Accra.
Furie – Mama lui a spus să nu se ducă undeva, el tot s-a dus.
Dezgust – A luat bătaie.
Surpriză – Cineva l-a ciupit pe la spate, el nu știe cine a fost, acum este foarte nervos din cauza aceasta.
Frică – A furat ceva și poliția vine după el; mama lui a spus să nu mănânce platan*, dar el tot a mâncat și mama lui l-a prins.
*Platanul este un fruct asemănător bananelor, din care se prepară mâncarea tradițională Fufu

Sarah – 4 ani
Bucurie – A primit un cadou, o banană.
Surpriză – Țipă pentru că poliția vine după el – a furat bani.

Rita – 5 ani
Bucurie – Pentru că a văzut un avion.
Furie – Este nervos pentru că poliția vrea să îl prindă.
Surpriză – Țipă pentru că a fost prins furând mâncare.

Princellar – 5 ani
Bucurie – Este bucuros pentru că nu l-a prins poliția.
Tristețe  – Tace pentru că nu vrea ca poliția să vină după el.
Surpriză – Țipă pentru că a făcut ceva rău, a furat pește pentru că îi era foame.

Nati – 4 ani
Furie – A deschis gura.
Surpriză – Nu este fericit.

Belive – 4 ani
Bucurie – Pentru că se duce la biserică și cântă.
Surpriză – Pentru că a văzut pe cineva murind – fostul președinte.
Furie – Leșină pentru că mâncarea este atât de bunăăăăă.
Dezgust – Cineva l-a împins pentru că a furat.

Etsi Edem- 5 ani (nu a putut să facă puzzle-ul din cele două piese)
Bucurie – Pentru că are serviciu și poate să gătească Banku*.
Tristețe – Pentru că îi deranjează cineva.
Dezgust – Pentru că nu are serviciu.
Surpriză – Tușește pentru că a băut apă rece.
*Banku este o mâncare tradițională făcută din porumb fermentat

Atunci când am aplicat aceste teste în România pe un grup de 50 de copii cu vârste cuprinse între 4-6 ani, reacțiile la emoțiile de tristețe erau explicate prin dorul față de unul dintre părinți sau prin lipsa unei jucării. Nu au putut numi dezgustul, dar au identificat reacția ca fiind generată de degustarea unui fruct sau a unei legume care nu le place. Bucuria a fost asociată cu venirea părinților sau a cadourilor pe care le primesc. Uimirea și frica au fost asociate adeseori; motivele care le generează au fost mai greu de exprimat în cuvinte. Frica a fost legată de întuneric, insecte și alte lucruri care nu le plac.

Personal, am fost foarte impresionată de răspunsurile copiilor din Ghana – exprimau multă teamă și insecuritate;  am întrebat și copii mai mari (9-11 ani) despre aceste emoții, răspunsurile lor au fost asemănătoare, mulți dintre ei nici nu puteau recunoaște emoțiile din cartonașe.

Îmi este foarte greu să fac încheierea acestui articol, experiența a fost mai complexă decât am reușit să subliniez în aceste rânduri. Așa că vă invit să contribuiți cu propriile sugestii: Cu ce ați începe dacă ați fi profesor/educator într-un astfel de mediu?

Alexandra Gardea, absolventă Masterat Strategii Inovative ale Învățării, promoția 2017

Sursa foto: arhiva personală