Strategii Inovative de Învăţare. Un masterat didactic, dar UNUL cu totul diferit. Noi, 13-14 studente… de fapt, ultima promoţie care l-a absolvit cu această denumire.
Astăzi… Învăţare, Inovare şi Coaching în Educaţie şi o RECOMANDARE, dacă vă gândiţi la formarea voastră profesională.
Marele câştig- profesori dedicaţi, câţiva cu o chemare aparte, adevăraţi mentori şi creatori ai unor situaţii de învăţare care te transformă şi conferă plusul de valoare ce te aduce cu un pas mai aproape de măiestria didactică.
Multe recomandări de cărţi care te invită la reflecţie, te fac să-ţi pui întrebări, să-ţi chestionezi propriile practici, să-ţi doreşti să fii mai bun, mai atent la nevoile elevilor tăi, mai proactiv şi…mai inovator.
Inovaţia este şi subiectul unei cărţi descoperite pe rafturile ademenitoare ale librăriei din cadrul Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei, locul unde, pe parcursul celor doi ani de studiu, am intrat tot timpul cu o mare poftă de cunoaştere şi din care, în ciuda aparenţelor, am ieşit mereu „îmbogăţită”.
Purtând un titlu care te seduce, ridicându-ţi o sprânceană, şi care nu-ţi dă pace până nu pleci cu ea din acel spaţiu livresc, „Formarea Inovatorilor. Cum Creşti Tinerii care vor Schimba Lumea de Mâine”, scrisă de Tony Wagner, este o lucrare pe care practicianul din educaţie TREBUIE să o parcurgă.
Ea reprezintă un răspuns la schimbările profunde care au avut loc din 2008 până-n prezent, după cum ne mărturiseşte autorul însuşi, şi o încercare a acestuia de a înţelege „mecanismele” care-i propulsează pe aşa-numiţii „nativi digitali” spre creaţie, transformându-i în agenţii schimbării, ai progresului tehnic şi uman, ai civismului, pe scurt, ai inovării puse în slujba binelui şi a sporirii calităţii vieţii.
Publicaţia are la bază o cercetare amplă întreprinsă de autor, ce a însemnat numeroase interviuri cu cei care au produs astfel de transformări notabile şi discuţii cu părinţii acestora, în încercare de a afla elementele definitorii ale modului în care au fost ei crescuţi şi educaţi.
Wagner caută să descopere ce îi influentează pe aceşti tineri care schimbă lumea, ce îi motivează şi-i determină să plece pe drumul cunoaşterii şi al invenţiilor. Una dintre cele mai importante concluzii la care ajunge cercetătorul este aceea că aceşti inovatori se bucură de relaţii parentale cu totul aparte şi de anumite „întâlniri” transformaţionale cu mentorii lor.
Atât părinţii, cât şi mentorii lor sunt adepţii unor abordări pedagogice ce ar putea fi rezumate prin două cuvinte: joaca şi puterea.
„Joaca”, afirmă Wagner, “poate fi un aspect al pasiunii şi al obiectivului final, şi poate la fel de bine reprezenta motivarea intrinsecă însăşi.” El include în lista elementelor extrem de motivante în învăţare şi “conferirea de putere” celui pe care îl educăm.
Doar în această manieră, prin “joacă” şi conferindu-le putere, garantându-le libertatea de a se exprima neîngrădit, atât verbal, cât şi acţional, le putem dezvolta deprinderile de rezolvare de probleme şi contribui la creşterea încrederii în sine.
Respectul profund pentru “iniţiativa, intelectul şi interesele copilului” şi “valorile solide” insuflate lui sunt şi ele esenţiale în formarea inovatorilor de mâine.
Vă invit aşadar să-l citiţi pe Tony Wagner şi nu cred că veţi regreta!!!
Veţi afla însă detalii semnificative care vă vor ajuta să vă educaţi copiii şi elevii în spriritul mentoratului care poate da lumii OAMENI mai buni, mai integri, mai creativi, îi poate FORMA pe cei care vor revoluţiona tehnica şi vor produce schimbări profunde în societăţile în care trăiesc.
Un astfel de mentorat presupune mai mult frâu liber dat imaginaţiei elevului sau studentului, cursuri “care au importanţă pentru lume-care se leagă direct de afaceri, de activismul social”, încurajarea iniţiativei celui aflat în proces de formare, expunerea sa la o varietate de lecturi, din care să extragă exact ceea ce îi trebuie, să respingă sau să rezoneze cu ceea ce citeşte, pentru a putea, mai târziu, lua decizii informate, proba ipoteze şi lansa prototipuri.
Mentorul, mergând în această direcţie a acţiunii întreprinse în beneficiulul celui ce creşte pentru a crea, este definit în mod exemplar de unul dintre “personajele” lui Wagner ca fiind cel care “încearcă să îi ia pe studenţii săi aşa cum sunt, să le arate că ei sunt o autoritate, ajutându-i să formuleze întrebări şi să caute oportunităţi.”
El este, în definitiv, un facilitator al inovaţiei, cel care crede în tine şi te motivează să dai lumii ceea ce ai tu mai bun.
Sursa foto: aici
Nicoleta Călinoiu, absolventă, promoţia 2017