British Educational Training and Technology Show este un târg educațional care se ține anual în Marea Britanie din 1985. Din 2014, expoziția are loc în centrul ExCel din sudul Londrei. Ca profesor interesat de utilizarea tehnologiei, am ajuns să particip la ediția din anul acesta care s-a desfășurat între 23 și 26 ianuarie. Nu avusesem ocazia să particip la un eveniment de acest gen până atunci, dar credeam că discuțiile avute cu persoane care luaseră parte la ediții anterioare și informațiile obținute de pe site-ul evenimentului (www.bett.com) mă pregătiseră pentru ceea ce urma să văd. Nu a fost așa; impresiile au depășit cu mult așteptările, iar reflecțiile ce au urmat mă determină să vă împărtășesc ce înseamnă acest târg pentru motivarea mea, ca professor, și deschiderea pe care o oferă o astfel de experiență.
Prima impresie este legată de mulțimea de oameni care merg spre târg (există o linie de tren care leagă capătul metroului londonez de centrul expozitional ExCel). Profesioniști din educație, profesori însoțiți de către grupuri de elevi (îmbrăcați în uniforma școlilor de care aparțin) așteaptă la rând să li se permită accesul dimineața la ora 10.00. Organizarea evenimentului este una impecabilă. Pornind de la accesul la eveniment (pe baza unui badge care putea fi descărcat online cu săptămâni înainte de eveniment), la organizarea standurilor, punctualitatea conferințelor, a workshop-urilor susținute de firmele participante și până la facilitățile oferite de centrul ExCel, totul este la superlativ.
Mi-am inchipuit acest eveniment ca un târg de carte de la noi, de tipul celor organizate la Romexpo. Astfel, nu am ținut cont de sfatul prietenilor de a aloca mai mult timp acestei vizite. Consideram că a urmări o zi întreagă evenimentele este mai mult decât suficient. Ulterior, am descoperit însă faptul că, nici dacă ai fi prezent în toate cele patru zile de târg, nu ai putea acoperi totalitatea evenimentelor ce au loc acolo.
În programul târgului există un orar detaliat al evenimentelor și al conferințelor, în care participanții marchează ceea ce vor să urmărească pentru a nu rata vreuna dintre aceste activități. Am descoperit trei săli (fiecare cu o capacitate de cca 500 de locuri) în care au loc conferințe despre teaching/predare, colaborare, aplicații educaționale. Sunt zeci de standuri în care au loc workshopuri și lecții deschise în cadrul cărora este explicat modul în care sunt gândite soluțiile tehnologice propuse. De exemplu, la standul Google, este un program ca la școală: ora 10.00, ora 11.00, ora 12.00 etc. Orele sunt ținute de traineri care explică modul în care au fost gândite soluțiile educaționale propuse; activitățile sunt interactive, fiind amenajată o sală de clasă în care publicul interacționează cu trainerii și folosește aplicațiile propuse. La fel la Microsoft, Apple și toate firmele despre care poate ați auzit că propun soluții tehnologice în educatie. Toate sunt aici!
De fapt, greșesc. Nu toate prezintă la fel! Este o competiție între acestea, ele întrecându-se în a-și prezenta ideile și aplicațiile cât mai creativ, mai inovativ. La un moment dat, în stânga mea, strălucea o hologramă care se transforma în funcție de programul accesat, în dreapta, era testat un joc pentru creșterea mobilității la ora de sport, în spate, am lăsat în urmă un mini studio muzical care putea face din orice elev un compozitor. Îndreptându-mă spre standuri unde erau propuse soluții de mobilier școlar, am descoperit propuneri eficiente și creative care pot asigura o ergonomie adecvată unui spațiu educațional. Clasa viitorului este un spațiu în care elevii se simt ca într-o călătorie spre Marte.
La un moment dat, am fost invitat într-o sală de clasă (un stand amenajat pentru a crea această impresie) în care, pe o tablă imensă, rulau quiz-uri; mă simțeam cu adevărat în largul meu pentru că așa ceva folosisem și eu (am zâmbit chiar, gândindu-mă că am scris chiar un articol despre kahoot). Cu toate acestea, eram năucit, pentru că oamenii aceia erau la alt nivel. Mi-a fost explicat modul în care sunt construiți itemii după niște criterii de microteaching extrem de fine; mi-au mulțumit că am participat la oră și mi-au oferit un manual (curs de facultate) care să mă ajute să construiesc teste de învățare (nu de evaluare) cu aplicația pe care o folosesc ei.
Aveam nevoie de o pauză! M-am așezat pe o canapea în care era încorporat un monitor de pe care puteai accesa lecții de geografie și, printr-un simplu click, chiar printa harta satului meu din România, totul în câteva secunde. În timp ce m-am odihnit, am descoperit geografia locului de unde provin într-un mod cum nu se poate mai atractiv. După această pauză binemeritată, m-am îndreptat spre locul unde se aflau tablele interactive. Un grup de elevi (îmbrăcați toți în uniforme splendide) testau o aplicație care îți permite să exersezi gramatica limbii engleze. Elevii respectivi se încurajau între ei să rezolve sarcinile de lucru, colaborau și simțeam cum învățau jucându-se. Tablele funcționau impecabil, markerul se mișca rapid, deschizând ferestre către informații și soluții de prezentare, comunicare și stocare pentru orice. Existau persoane care îți explicau cum funcționează și cum au fost gândite aplicațiile, erau oferite exemple și lansate tutoriale care sa te facă să înțelegi funcționarea și aplicarea acestora.
În jurul orei 15.00, uitându-mă pe programul primit la intrare, mi-am dat seama ca am ratat toate speech-urile din sălile de conferințe. Ca să nu ratez evenimentele importante ar fi trebuit să mă împart în două, în trei sau în mai multe persoane și, apoi, să mă reunesc ca să obțin maximum de informații. De fapt, o soluție realizabilă ar fi fost ca noi, toți cei din echipa cu care am mers la Bett, să ne organizăm și să vizităm zonele cele mai importante pentru fiecare și, apoi, să colaborăm, să ne transmitem informațiile obținute. Dar cine știe? Poate facem un google drive team…sau un film cu Imovie în care arătăm și colegilor ce am văzut.
Mmm, începe să se prindă ceva de la acest târg: colaborare, împărtășirea informației…nici nu știam că google drive oferă opțiunea team înainte să merg la Londra.
Poate că acest text nu este în spritul celor de pe blogul nostru…gândurile acestea nu sunt o analiză reflexivă, dar reprezintă un îndemn de a participa la asemenea evenimente. Este o experiență care duce la alegerea unor căi corecte de utilizare a tehnologiei în școlile și în proiectele oricărui profesor pasionat de învățarea în mediul virtual.
Așadar, sfatul meu este să țineți cont de faptul că următoarea ediție Bett va avea loc între 22-25 ianuarie 2020. Mai multe detalii găsiți pe www.bett2020.com!
Până atunci, vă puteți familiariza cu atmosfera minunată de acolo, urmărind video-ul ce poate fi accesat la acest link: https://youtu.be/XmZCBVWtiEo
Dacă v-am convins să vă includeți acest eveniment pe agenda lui 2020, nu uitați să vă printați din România badge-ul de acces! Câștigați timp pentru vizionare!
Nicolae Popa, absolvent Master Strategii inovative de învățare, promoția 2016
Foto și video: arhivă personală