Mai mult de 32 de milioane de copii cu dizabilități nu frecventează școala. Atingerea Obiectivelor pentru Dezvoltare Sustenabilă va necesita mai multe investiții în educația incluzivă. Un nou raport pledează pentru „A nu lăsa pe nimeni în urmă atunci când începe învățarea”.
Copiii precum Abdou Nourou Sawadogo (foto), de cinci ani, care s-a născut cu paralizie cerebrală într-un sat din Burkina Faso, nu primesc în mod obișnuit genul de servicii de dezvoltare timpurie care le-ar permite să frecventeze școala, să se dezvolte în mod holistic și să-și împlineasă potențialul. Pentru copiii cu risc sau care suferă de dizabilități, copilăria timpurie este etapa vieții de importanță maximă. Se crede că peste 32 de milioane de copii de vârstă școlară, cu dizabilități, se află în afara școlii, mai ales în țările în curs de dezvoltare. Statutul de persoană cu dizabilități al unui copil are un mai mare impact asupra șanselor sale de a primi o educație decât sexul sau țara în care trăiește.
În 2016, raportul #CostingEquity, elaborat cu sprijinul rețelei Fundațiilor pentru o Societate Deschisă, a pledat pentru ca guvernele și donatorii să crească de urgență investițiile în finanțarea educației sensibilă la dizabilități, pentru a atinge Obiectivele pentru Dezvoltare Sustenabilă (SDG). Există dovezi puternice referitoare la ceea ce funcționează în educație pentru copiii cu dizabilități, dar până în prezent, investițiile în schimbarea sistemică și creșterea capacității cadrelor didactice au fost insuficiente. Ar face o mare diferență dacă incluzivitatea pentru persoane cu dizabilități ar fi obligatorie pentru accesarea fondurilor din donații (International Disability and Development Consortium și Light for the World, 2016).
Există semne de progres. La Summit-ul Global pentru Dizabilități din 2018, Banca Mondială s-a angajat ca toate programele educaționale să fie incluzive pentru persoane cu dizabilități până în 2025. Aceasta a fost de acord și să găzduiască Inițiativa pentru Educație Incluzivă (Inclusive Education Initiative), care va oferi sprijin tehnic guvernelor și va ajuta la accesarea fondurilor, împreună cu Departamentul pentru Dezvoltare Internațională din Marea Britanie și Ministerul Afacerilor Externe din Norvegia. Ducând mai departe campania #CostingEquity, Light for the World și rețeaua Fundațiilor pentru o Societate Deschisă au lansat, în iulie 2019, un nou raport de cercetare pentru advocacy, pentru a concentra atenția asupra finanțării echitabile în primii ani. Acesta va dovedi că intervențiile pentru dezvoltarea timpurie îi pot ajuta pe copiii din grupuri vulnerabile și cu dizabilități să-și împlinească potențialul prin înscrierea la școală și ameliorarea rezultatelor lor de învățare și pot preveni separarea familiilor și plasarea în instituții.
Raportul „Să nu lăsăm pe nimeni în urmă atunci când începe învățarea” va atrage atenția asupra nivelului scăzut de investiții în dezvoltarea incluzivă și echitabilă în copilăria timpurie, în special în rândul donatorilor, precum și cât de departe trebuie mers în replicarea investițiilor. Datele inițiale arată că mulți donatori cheltuiesc mai puțin de 1% din fondurile disponibile pe dezvoltarea în copilăria timpurie. Sprijinind conceperea de programe incluzive și echitabile pentru dezvoltarea timpurie, raportul apare la timpul potrivit: tema de anul acesta a Forumului politic de nivel înalt al Națiunilor Unite este „Împuternicirea oamenilor și asigurarea incluzivității și a egalității”, iar SDG 4 urmează a fi revizuite în profunzime. Impactul lipsei de sprijin oferit copiilor cu dizabilități este devastator, nu doar pentru zecile de milioane de copii și familiile lor, dar și pentru economii întregi. În Bangladesh, Banca Mondială estimează că, anual, 1.2 miliarde de dolari, sau 1.74% din PIB provenit din venituri, s-ar putea pierde din cauza lipsei de școlarizare și includere pe piața muncii a persoanelor cu dizabilități și a celor care le îngrijesc.
Nourou nu a învățat să meargă sau să comunice până când el și mama lui au început să primească sprijin pentru dezvoltarea timpurie de la un asistent de reabilitare dintr-un centru comunitar, în urmă cu doi ani. Acum, mama lui Nourou crede în abilitatea de a învăța a fiului ei și intenționează să îl înscrie la școala primară din localitate. Cu o mai mare investiție în dezvoltarea timpurie incluzivă și strângerea de dovezi suplimentare, mulți alți copii din toată lumea ar putea beneficia de aceleași oportunități.
Menționăm că acest articol reprezintă o preluare de pe stepbystep.ro în cadrul parteneriatului dintre sucitoruldeminti.ro și Centrul pentru Educație și Dezvoltare profesională Step by Step.
Articol accesibil în limba engleză aici: https://earlychildhoodmatters.online/2019/the-case-for-inclusive-education/?ecm2019