Pandemia Covid-19 părea să fi prins programul Israeli Nurse Leadership în cel mai defavorabil moment. Abia terminam prima fază a unei colaborări multianuale cu Ministerul Sănătății pentru a întări capacitatea serviciului „Tipat Halav” (centre de sănătate pentru copilăria timpurie) pentru a întâmpina nevoile părinților și a promova comportamente pozitive de creștere a copiilor. Programul avea ca scop stabilirea unui grup de campioni care ar putea conduce inovația și schimbarea în cadrul serviciului.

A doua etapă a programului urma să fie un „laborator de inovații”, în care am fi lucrat cu un grup de asistenți medicali utilizând metodele de Gândire Proiectivă, pentru a dezvolta moduri inovatoare ca Tipat Halav să promoveze comportamentele pozitive de creștere a copiilor. Odată ce pandemia a forțat anularea întâlnirilor față în față, am fost confruntați cu o dilemă. Pe de o parte, consideram că era deosebit de important să menținem ritmul și continuitatea întâlnirilor. Pe de altă parte, consideram că era necesar ca întâlnirile pentru laboratorul de inovație să aibă loc față în față. Ne era dificil să ne imaginăm că se vor desfășura la fel de bine online.

Eram conștienți și de faptul că participanții, ca asistenți medicali din sistemul public, vor fi în centrul furtunii Covid-19 și le va fi greu să aibă dispoziția necesară pentru a se concentra pe program. Centrele Tipat Halav au rămas deschise pe toată durata restricțiilor de mobilitate, în timp ce majoritatea serviciilor din comunitate erau închise. Asistenții medicali au fost instruiți să reducă întâlnirile față în față la minimul unui consult neonatal și al vaccinărilor și să utilizeze alte metode de comunicare și asistență după nevoie.

Am decis în schimb să începem o serie de „webinarii” (seminarii online) pentru asistenți pe teme legate de provocările unice ale muncii lor pe durata pandemiei. Cum să-i implice pe părinți în mod eficient atunci când vizitele sunt scurte iar părinții sunt îngrijorați și izolați? Cum să gestioneze stresul și nesiguranța? Cum să practice îngrijirea de sine? Cum să adreseze provocările manageriale? În cadrul acestor întâlniri am combinat cunoștințele și abilitățile cu spațiul pentru practica reflectivă și sprijinul colegial. Participarea a fost voluntară – fie pe durata orelor de muncă, fie seara – și atât rata de participare, cât și cea de implicare au fost crescute.

Întâlniri pe Zoom cu părinții

Având experiența acestor întâlniri, una dintre asistente a considerat că ar avea sens să utilizeze o platformă similară pentru grupul de mame pe care îl conducea de obicei la centru. A ținut o serie de întâlniri online pentru mamele tinere, obținând reacții calde și pozitive. Izolate de sistemele de sprijin familial și din comunitate, participantele aveau nevoie deosebită de conectare, îndrumare și sprijin.

În câteva săptămâni, s-au alăturat inițiativei alți asistenți medicali din district, precum și asistenți și manageri din alte zone. Extinderea grupurilor online de părinți a făcut parte dintr-o mișcare mai largă de webinarii, întâlniri și terapie online. Întâlnirile aveau de obicei o structură și acopereau o gamă largă de subiecte precum atașamentul părinte-copil, alăptarea, promovarea dezvoltării copiilor prin joacă, introducerea alimentelor solide și chiar pregătire de acordare a primului ajutor.

Pe măsură ce asistenții medicali vorbeau în webinariile noastre despre experiențele lor de a coordona grupuri de părinți pe Zoom, am sesizat o oportunitate de a promova ceva potențial important pentru serviciu și dincolo de pandemie. Am discutat ideea de scalare a inițiativei locale și am primit încurajararea fundațiilor care sprijină programul și a partenerilor noștri din Ministerul Sănătății. Am invitat toți asistenții medicali din cadrul programului să se alăture inițiativei, iar 20 dintre ei ni s-au alăturat. Le-am oferit o scurtă pregătire despre cum să conducă un grup online și sprijin tehnic continuu, dezvoltare a conținutului și supraveghere.

Au existat unele obstacole și planurile s-au modificat de câteva ori, dar am lucrat cu asistenții pe dezvoltarea conținuturilor și acum ei conduc grupuri online de părinți cu regularitate. Dacă rezultatele acestui pilot continuă să fie de succes, ele vor întări argumentele pentru investiția guvernamentală în „telesănătate” ca un serviciu complementar al Tipat Halav.

Lecții pentru a face față schimbării

Planurile de digitalizare pentru unele dintre serviciile Tipat Halav s-au aflat de mult timp pe agenda Ministerului, ca răspuns la solicitări din partea părinților,
dar s-au dovedit întotdeauna dificil de depășit obstacolele politice, birocratice și tehnologice. Unele dintre centre nu au internet de mare viteză, de exemplu, așa că majoritatea asistenților care au lucrat prin Zoom pe durata pandemiei se conectau de acasă. Programul a oferit tablete pentru asistenții din programul pilot ca soluție tehnologică pe termen scurt, în timp ce Ministerul Sănătății lucrează în paralel la conectarea centrelor și dezvoltarea unei soluții pe termen mai lung bazată pe o platformă online utilizată de alte organizații de sănătate din Israel.

Forțând experimentarea la nivelul oamenilor de rând, criza Covid-19 accelerează în mod neașteptat schimbări planificate pentru termen lung. Astfel, ne învață cum să gestionăm schimbarea și inovația.
Am văzut diferențe între districte și zone privind resursele disponibile, flexibilitatea și spiritul inovator. Am învățat că este mai ușor și eficient să lucrăm la nivel local cu districtele cele mai inovatoare și capabile decât să începem prin a lucra direct la nivel național. Oamenii de rând erau înaintea celor sus-puși – dar pentru ca inovațiile locale să aibă succes la scară mai largă, conducerea trebuie să lucreze la nivel central. Oamenii de rând pot stabili drumul pe care li se vor alătura celor aflați mai sus în ierarhie.

Privind mai larg, succesul primei faze a programului Israeli Nurse Leadership a reprezentat un factor semnificativ în crearea condițiilor pentru schimbare. Într-o perioadă relativ scurtă, am stabilit un grup foarte motivat și puternic. Învățând împreună, participanții și-au dezvoltat un limbaj, o istorie și o agendă comune. Erau entuziaști, dedicați și dornici de a se menține în legătură chiar trecând prin dificultățile izolării și restricțiilor de mobilitate. La fel de important, programul a reușit și să câștige încrederea serviciilor de sănătate publică și a administrației asistenților, astfel că erau mulțumiți ca noi să lucrăm independent. Aceasta este o bună demonstrație despre cum investiția în relații poate susține și reziliența pe timp de criză.

În final, am învățat să nu subestimăm ceea ce se poate împlini. La începutul perioadei Covid-19, ne era imposibil să ne imaginăm programul funcțional într-un format online – dar acum el nu doar funcționează bine, ci a stimulat și inovații ulterioare pentru dezvoltarea de noi soluții de a promova comportamentele pozitive de creștere a copiilor.

Autori:

Maya Yaari, Director pentru Cercetare și Evaluare, Goshen, Israel

Idit Schuman-Adatto, Partener fondator, Lotem, Israel

Menționăm că acest articol reprezintă o preluare de pe stepbystep.ro în cadrul parteneriatului dintre Sucitoruldeminti.ro și Centrul pentru Educație și Dezvoltare profesională Step by Step.

Sursa foto: pixabay.com