Modul în care ne raportăm la tehnologie în educație e diferit. În unele școli, accesul la tehnologie e limitat, nu există calculator, videoproiector sau internet; în altele, utilizarea unor echipamente în clasă – de exemplu telefonul mobil – este puternic descurajată. De asemenea, există și școli care beneficiază de o dotare adecvată, dar utilizarea nepotrivită a noilor tehnologii nu facilitează şi nu îmbunătăţeşte învăţarea.

Mai jos un exemplu despre cum poate să fie utilizată eficient și profitabil tehnologia în clasă. Descrierea este realizată din perspectiva a două eleve dintr-una din școlile din București. Alexandra, Roxana şi colegii lor au construit modele de teste prin intermediul unei platforme, iar acestea pot fi preluate și adaptate în cadrul orelor de curs la oricare dintre disciplinele din programa şcolară sau cursurile extraşcolare. Vă invităm să le citiți povestea despre Kahoot:

Alexandra (A): ”La ora de matematică am aflat că utilizarea tehnologiei ne poate ajuta să înţelegem mai uşor şi într-un mod distractiv noţiunile predate”.

Roxana (R): ”La începutul anului școlar 2016-2017 am descoperit platforma educațională Kahoot, cu ajutorul căreia se pot construi sarcini de lucru care ajută la învățarea matematicii într-un mod atractiv”.

A: ”Este o platformă de învăţare prin joc, lansată în anul 2013, în Norvegia. Pentru utilizarea acesteia este nevoie de folosirea unui smartphone şi de acces la internet pentru a răspunde la diverse teste cu întrebări de tip grilă. Este distractiv, eficient şi totul se întâmplă într-un mediu interactiv în care îţi poţi verifica şi consolida cunoștințele”.

R: ”Următorul pas a fost să învăţăm să construim noi aceste teste; după căteva încercări, ne-am organizat şi am reuşit. Lucrăm în echipe, ne împărţim sarcinile de lucru şi astfel putem să acoperim noţiunile predate în timpul unei săptămâni; construirea întrebărilor impune respectarea unor reguli de validitate (timp de rezolvare, grad de dificultate, rezultate corecte etc.); testele obţinute le rezolvăm în fiecare zi de vineri şi astfel putem să recapitulăm ce am învăţat într-un mod inovativ şi distractiv”.

A: ”Testele construite de-a lungul acestui an şcolar se pot constitui într-un posibil manual digital; rezultatele şi experienţa dobândită ne-au încurajat să promovăm proiectul nostru în cadrul şcolii şi în afara acesteia, deoarece noi considerăm că folosirea acestui program oferă posibilitatea ca orice elev să îşi îmbunătăţească abilităţile la matematică şi informatică, învăţând prin joc cu ajutorul tehnologiei”.

Sperăm că descrierea făcută de cele două eleve a fost suficient de convingătoare pentru a incita cadrele didactice să integreze activ tehnologia în activitățile din clasă. Este știut că această opțiune are evidente beneficii didactice: eficientizează activităţile, îmbunătăţeşte comunicarea elev-elev şi elev-profesor, sporeşte atractivitatea noţiunilor predate etc. Pentru toate acestea este nevoie însă de implicare, de creativitate în realizarea materialelor didactice şi de o dozare adecvată a utilizării acestor resurse.

Așadar, încercaţi acest joc la clasă şi veți avea o resursă în plus prin care să atrageți elevii spre învățare! Succes și spor…la Kahoot!

 

Nicolae Popa, absolvent Master Strategii inovative de învățare, promoția 2016

Sursa foto: arhiva personală