Adicția de orice fel displace pentru că implică o pierdere a libertății. Acest lucru este resimțit la nivel psihologic, în primul rând. Aproape de fiecare dată, cei care dezvoltă o adicție sau un viciu, cum mai este denumit în limbaj comun acest lucru, ajung să aibă și probleme de sănătate. Într-o persoană dependentă de o substanță sau care a dezvoltat un comportament compulsiv se duce permanent o luptă între dorința de eliberare și dorința de plăcere produsă de satisfacerea dependenței. Din păcate, nu toți câștigă această luptă și mulți rămân răniți fizic și psihologic pentru tot restul vieții.
Dependența de tehnologie, mai exact de internet și dispozitive mobile pare banală sau una mai puțin periculoasă în comparație cu dependența de droguri sau alcool. Mulți din noi am dezvoltat diferite grade de adicție în utilizarea telefonului „inteligent” și nici nu realizăm acest lucru. Pentru mulți dintre noi telefonul mobil a devenit o prelungire a personalității, un instrument de lucru, dar și de divertisment totodată. Ziua în care uităm să luăm cu noi telefonul când ieșim pe ușă e una tragică pentru mulți dintre noi. Totul ne pare mai dificil fără „inteligența” încapsulată în acest dispozitiv. Unii fac apel la cunoștințe și deprinderi din epoca anterioară internetului. Se descurcă cumva, cu chiu cu vai, până la sfârșitul zilei. Apoi intră din nou în posesia obiectului magic. Când revenim acasă și luăm din nou în mână obiectul care ne-a lipsit toată ziua, ne calmăm și avem impresia că lucrurile revin la normal; totul e sub control, firul familiar al existenței noastre s-a reluat.
Astăzi copiii sunt înconjurați de tehnologie într-o măsură mult mai mare decât generațiile anterioare. Nu este un rău în sine acest lucru. Dar, dacă mulți dintre adulți nici măcar nu conștientizează că au dezvoltat un comportament compulsiv în relația cu telefonul mobil, de ce am crede că ai noștri copiii sunt mai bine echipați interior să gestioneze aceste echipamente și tentațiile care vin odată cu „inteligența” lor? O mie de lumi și de posibilități se deschid în fața unei ființe plină de curiozitate, de dorință de explorare, avidă de cunoaștere într-un sens foarte general. Este copilul nostru capabil să administreze această complexitate care se deschide în calea lui? Este rolul părinților să-l ajute pe copil să învețe să meargă, să utilizeze furculița sau să vorbească. În aceeași măsură este rolul părintelui să-l învețe să utilizeze tehnologia, de la limba pentru pantofi, până la utilizarea dispozitivelor high-tech și a internetului.
Faptul că micuții noștri par să se descurce foarte ușor, pe bază de intuiție, cu dispozitivele mobile nu este neapărat un semn al inteligenței lor, ci mai degrabă al celor care au inventat astfel de produse, ușor de manevrat de către oricine. Multitudinea de aplicații existente și marile platforme de social media mizează pe atenția și timpul cât mai mare petrecut de utilizatori în online.
Pentru a vă face o vagă impresie despre amploarea fenomenului, un studiu realizat în SUA de către eMarketer, susține că, timpul mediu zilnic de utilizare a dispozitivelor mobile în 2016 de 3,1 ore. În 2021 acest timp mediu ajunsese la aproape 4 ore. 50% dintre adolescenții americani consideră că sunt dependenți de mobile. În medie, un utilizator atinge telefonul mobil de 2.600 ori/zi. Un utilizator compulsiv face asta de peste 5000 ori/zi. În 2018, în SUA, 2841 de oameni au murit ca urmare a utilizării telefonului la volan. Dacă pentru a conduce un autovehicul e nevoie de parcurgerea unei forme de educație care se finalizează cu un examen, pentru „conducerea” telefonului mobil nu e nevoie de nicio certificare. Oricine, indiferent de vârstă, poate utiliza un mobil care îi cade în mână. Este ceva care ține mai degrabă de sfera privată a existenței. Acest aspect nu ne scutește însă de responsabilitate față de propria persoană și față de copiii noștri.
Marile companii din domeniul IT, în special cele al căror model de afaceri se bazează pe timpul petrecut de utilizatori în mediul online, investesc sume enorme în cercetarea și dezvoltarea produselor lor pentru a atrage mai mulți utilizatori și pentru ca aceștia să petreacă un timp cât mai mare în mediul virtual, care li se pune la dispoziția gratis. Este interesul lor să facă asta și nu este ceva rău în sine. Toate aceste sume investite în cercetare și dezvoltare de produse și servicii online contribuie la bunăstarea economică a numeroase familii, de pe întreg mapamondul. Dar, dincolo de asta, acum înțelegeți de ce noi și copiii noștri petrecem atât de mult timp pe platformele de socializare? Pentru că astfel de companii investesc enorm în cercetarea și cunoașterea noastră, a consumatorilor. Vor să știe cât mai multe despre noi, pentru a răspunde cât mai bine „nevoilor”, dar și dorințelor sau slăbiciunilor noastre psihologice: ce ne place, ce ne dorim, ce obiceiuri de cumpărare avem, la ce ne uităm și la ce comentăm, ce ne enervează și ce ne face să râdem, la ce oră intrăm online și când ne culcăm, etc. Dacă astfel de companii investesc atât de mult în cunoașterea noastră, a publicului de pe orice meridian al globului, noi cât investim sau suntem dispuși să investim, în special timp și atenție, în cunoașterea de sine, în cercetarea și dezvoltarea noastră ca indivizi, dar și a copiilor noștri?
Pornind de la constatarea că tot mai mulți părinți acuză faptul că nu știu cum să gestioneze relația copiilor lor cu dispozitivele mobile și timpul petrecut de aceștia în mediul online, Asociația EXE – Expertiză pentru o Societate Bazată pe Cunoaștere a dezvoltat un curs gratuit destinat părinților cât și tuturor persoanelor interesate: ”Adicția de internet – semnale de alarmă și măsuri”. Cursul a fost dezvoltat în cadrul proiectului ”Adulți pentru o societate bazată pe cunoaștere” finanțat de Uniunea Europeană prin Programul Erasmus + , Acțiunea Cheie 1, Educația Adulților, program gestionat in România de ANPCDEFP (în acest context se impune și precizarea privind conținutul prezentului material care reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorilor, iar Agenţia Naţională şi Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care va fi folosit conţinutul informaţiei).
Un prim curs a fost susținut în format online, pe 5 decembrie 2021 și părinții prezenți la întâlnire au aflat cum să identifice semnele de adiție față de internet în rândul copiilor și mai ales că tehnologia trebuie privită ca un instrument și nu ca un mod de viață. Este utilă și are beneficiile sale, în special pentru că avem acces la o cantitate foarte mare de informații, însă, copiii trebuie învățați să aleagă modul în care o folosesc: o pot folosi inteligent sau o pot folosi dependent.
În cadrul cursului s-a accentuat faptul că tehnologia nu trebuie să fie formă de pedeapsă pentru copil atunci când face câte o boacănă, ea trebuie adusă în viața copilului ca o forma de relaxare. Folosind-o ca pe formă de pedeapsă, va deveni foarte importantă și dorită de copil și va căpăta o alta valență decât reprezintă pentru noi ca adulți.
Cursul prezintă și aplicații utile care i-ar putea ajuta pe copii să învețe limbi străine (ex. Duolingo), cât și aplicații utile părinților în procesul de educare al copiilor, prin care se poate limita timpul petrecut pe device-uri de către copii și sub supravegherea părinților (ex. Family Link, Family Safety).
Autor: Emil-Costel TÂRÂLĂ, Responsabil proiect, Asociația EXE – Expertiză pentru o Societate Bazată pe Cunoaștere
Foto: Pixabay.com