Când e ultima oară când ai urmărit cu atenție și fascinație un desen animat? Când ai simțit cu adevărat că intri în lumea poveștii și că ești alături de personajele tale preferate?
Ia-ți un moment și reflectează asupra desenelor animate care, într-un fel sau altul, ți-au schimbat viața. Care te-au făcut să râzi, să plângi, să înveți ceva nou, să descoperi un lucru despre tine, dar și despre ceilalți. Acum, că ai toate aceste titluri și personaje în minte, cred că poți fi de acord cu noi că filmele animate sunt o sursă infinită de emoție și inspirație, indiferent de vârstă.
De-a lungul istoriei, tehnologiile mai vechi sau mai noi au reușit să contureze realități fascinante cu ajutorul unei diversități a formelor de reprezentare: animație, multimedia, realitate virtuală. Dintre acestea, animațiile au influențat cele mai multe generații, reușind să reliefeze exemple pozitive, modele de comportamente, episoade de prietenie autentică, curaj pentru realizarea unui vis, povești cu final fericit, dar și înțelegerea faptului că viața este un echilibru dintre bine și rău.
Animațiile, prin definiție, reprezintă o “serie de cadre în care fiecare cadru este o alternare a celui anterior” (Betrancourt și Trevsky, 2000), fiind un termen utilizat pentru orice fel de secvență de imagini grafice în mișcare. Deoarece acest univers este unul extrem de vast, vom explora cu precădere universul filmelor de animație create de către Disney și Pixar, cele două cele mai reprezentative nume din domeniu.
Avantaje și dezavantaje ale filmelor de desene animate
Deși au fost create în scop de divertisment, avantajele filmelor de animație le transformă în adevărate instrumente educaționale. Conform Robinson și Schraw (2008), acestea ajută elevii să înțeleagă idei complexe mai ușor, aduc o doză mare de motivație, au o serie de proprietăți computaționale care se pliază la nivelul cerințelor sarcinii de învățare, dezvoltă memoria de lucru, sprijină persoanele cu stil de învățare vizual, avantajează imersarea completă în subiect. Simpla vizionare a unui film animat reprezintă doar primul pas în atingerea scopului educațional, ulterior fiind recomandat un proces de reflecție, în cazul adulților, și o analiză ghidată, în cazul copiilor.
Pixar și Disney sunt două studiouri de film de desen animat care, de-a lungul anilor, pornind de la realitatea imediată, au construit povești în scopul transmiterii unor valori profund moralizatoare. Mai mult decât atât, Brode (2005), în de Leeuw & Van der Laan (2018), emite o ipoteză conform căreia Disney promovează multiculturalismul și o lume în care unicitatea este respectată și valorizată.
Așa cum era de așteptat, există și o serie de dezavantaje corelate cu vizionarea filmelor de desen animat. Acestea devin mai pregnante odată cu urmărirea lor excesivă, fără discuții ulterioare pentru a analiza conținutul și fără sprijin pentru decodificarea comportamentelor, în special în cazul copiilor. Alıcı & Aydınlıoğlu (2017) aduc în discuție caracterul consumerist promovat de producătorii filmelor de desen animat, aceștia având ca scop crearea de jucării și accesorii adresate preponderent copiilor, răspunzând la o nevoie pe care aceștia o crează. Părinții sunt principalul factor afectat de acest dezavantaj, fiind imposibil pentru aceștia să achiziționeze toate produsele dorite de copii. Pe de altă parte, Matthes & Naderer (2019) expun o perspectivă mult mai periculoasă din punct de vedere medical. În urma unei analize a băuturilor și mâncării prezentate în filmele de desen animat între 1991 și 2015, aceștia au constatat că, din 6414 ocurențe, 41.4% reprezintă produse nesănătoase, contribuind astfel la dezechilibrarea dorințelor nutriționale ale acestora și încurajând obezitatea infantilă. Nu în ultimul rând, un alt risc prezentat de Fouts, Callan și Piasentin (2006) este legat de demonizarea comportamentelor negative. Majoritatea filmelor de desen animat împart oamenii doar în foarte buni și foarte răi, copiii având tendința ca, în urma observării unui comportament negativ în viața de zi cu zi, să considere acea persoană drept malefică.
Este greu să încadrăm o animație doar sub o singură etichetă pentru că, în general, un film animat cuprinde o tematică principală care este completată de alte simboluri și motive secundare. După multe ore de vizionare și emoții intense, am decis să catalogăm filmele animate Disney și Pixar în funcție de următoarele șase tematici: familie, emoții, aventură, lumea animalelor, relația om-animal și valori și principii de viață.
De asemenea, menționăm că valențele educaționale pe care filmul animat le poate avea diferă de la o categorie de vârstă la alta. Pentru perioada preșcolară, un film animat aduce amuzament și bucurie prin jocul de culori și muzică; elevii aflați la ciclul primar pot fi atenți inclusiv la relațiile de prietenie stabilite între personaje, pot cataloga acțiunile derulate ca fiind bune sau nu și pot, în urma unui proces ghidat de reflecție, să înțeleagă emoțiile pe care le-au simțit în timpul vizionării animației; la gimnaziu, putem aduce în discuție importanța temelor și motivelor abordate în filmele de animație; la liceu, nivelul de dezvoltare le permite
să își concentreze atenția asupra firului narativ, asupra detaliilor legate de grafică și elemente care țin de design și asupra trăirilor personajelor principale; prin intermediul animațiilor, adulții se pot reconecta cu caracterul ludic și își pot reaminti care sunt valorile fundamentale umane pe care sa le aplice zi de zi. Caracterul educațional al filmului animat poate fi scos la lumină dacă adulții poartă conversații împreună cu cei mici despre cele văzute, auzite, simțite. Elevii pot viziona secvențe la școală sau, de ce nu, chiar întreg filmul, său îl pot viziona acasă, împreună cu familia, exersând deja bine cunoscuta metodă flipped classroom. Mai important decât momentul vizionării este momentul care antrenează gândirea critică și analiza.
Utilizarea filmelor de desen animat în contexte educaționale
Fiecare animație pune în lumină o poveste impresionantă și, fără a divulga scriptul narativ, vom aduce în atenție o serie de titluri de filme animate mai vechi sau mai recente, mai cunoscute sau mai puțin cunoscute, care să fie un punct de plecare atât pentru o oră interactivă la clasă, cât și pentru o seară alături de cei dragi.
Familie
Majoritatea filmelor Disney portretizează o relație de familie, stabilită între părinți, părinte-copil, frați sau prieteni. Dintre acestea, am făcut o selecție care să prezinte cât mai divers semnificația cuvântului „familie” care nu se limitează doar la legăturile de sânge sau de nume, ci reliefează mai degrabă o stare și nevoia fiecăruia de apartenență la un grup.
COCO – Un film potrivit pentru discuții la clasă și în afara acesteia pe teme legate de rolul familiei în viața noastră, importanța stabilirii obiectivelor și curajul de a persevera în vederea atingerii lor. O animație plină de muzică și culori, momente amuzante, dar și emoționante care îi fascinează pe cei mici, dar și pe adulți. O poveste emoționantă a unui băiat suficient de îndrăzneț pentru a își urma visul, o poveste care conturează rolul familiei și impresionează audiența prin originalitate și intensitatea evenimentelor.
Brave – Un film animant ce sensibilizează publicul, aducând în centrul atenției relația mamă-fiică. Acest film animat ne învață, pe fiecare dintre noi, că orice decizie luăm are repercusiuni, fie ele pozitive sau nu și că indiferent de situație, indiferent de momentele mai tensionate, familia este cel mai cald și primitor loc. Știm despre Merida că este fiica curajoasă a regelui scoțian Fergus și a reginei Elinor și că este determinată să își croiască propriul drum în viață. Sfidarea ei față de o tradiție străveche aduce haos în regat. Prințesa pornește într-o călătorie inițiatică și descoperă adevăratul sens al curajului.
Frozen – Un film care captează atenția nu doar prin caracterul magic al ținutului sau al personajelor, ci și prin frumoasa relație stabilită între cele două prințese. Dacă până acum personajele Disney erau salvate de sărutul iubirii adevărate, acum legătura dintre surori este cheia pentru un final fericit. Cântece ritmate și multe culori care ar bucura pe oricine. O ocazie de a povesti împreună cu elevii, prietenii, familia despre tematici precum importanța căminului, curajului și acceptării vulnerabilităților personale.
Brother Bear – Alegerile pe care le facem ne construiesc și ne conduc spre un anume punct. Deciziile pe care le luăm, atitudinile pe care le avem în raport cu un anume eveniment, vin împreună cu un set de repercursiuni, iar aceasta este o lecție importantă pe care ar trebui să o înțelegem la orice vârstă, indiferent dacă la școală, în urma unei discuții, sau acasă, după vizionarea unui desen. Filmul animat „Brother Bear” prezintă povestea unui tânăr impulsiv, care parcurge un drum al metamorfozei. O poveste despre sacrificiu, despre iubire și despre maturizare. Un fir narativ plin de emoție care reușește să miște publicul indiferent de vârstă.
Emoții
Filmele de desen animat sunt, prin natura lor, un imens catalog de emoții și de stări. Unele dintre ele însă impresionează prin complexitatea acestora sau prin modul autentic în care sunt descrise. Două dintre cele mai profunde filme de desen animat, care explorează o paletă cât mai largă de emoții sunt:
Soul – o capodoperă Pixar care vorbește despre sufletul uman și despre moarte. Aventura unui muzician de jazz, blocat într-o slujbă mediocră, care în sfârșit primește o mare șansă de a străluci pe o scenă adevărată. Cu toate acestea, un pas greșit îi dă peste cap lumea și reușește să îi schimbe semnificativ perspectiva asupra vieții. Acest film poate fi folosit drept material educațional atât în sala de clasă, cât și acasă. Un film care ne învață de ce este important să apreciem ceea ce avem, de ce este esențial să ne bucurăm de fiecare clipă și să prețuim frumosul. Este esențial ca indiferent de locul unde este vizionat acest film, semnificațiile lui să fie reluate într-o discuție ghidată (profesor-elevi, părinte-copil) pentru ca mesajele esențiale să fie integrate.
Inside Out – poate unul dintre cele mai utilizate filme drept resursă pentru o conversație despre emoții. Un film pentru cei mici și cei mari care subliniază importanța acceptării emoțiilor noastre, înțelegerea felului de manifestare și descoperirea declanșatorilor pentru acestea. O poveste plină de detalii care poate reprezenta un punct de plecare pentru o conversație cu sens despre ceea ce simțim și cum putem gestiona stările pe care le traversăm. Adultul din viața copilului, fie el părintele sau cadrul didactic, poate construi, în urma vizionării acestui film animat, un moment de antrenare a aparatului critic. Discuțiile pe care această resursă le poate scoate la iveală devin din ce în ce mai profunde în funcție de nivelul de dezvoltare al copiilor: dacă preșcolarii pot înțelege care sunt emoțiile de bază pe care o persoană le poate simți, elevii de liceu pot dezvolta conversații legate de subiectul emoțiilor și pot fi implicați activ în procesul de învățare, făcând conexiuni cu alte evenimente din viața lor.
Aventură
Caracterul profund fantezist al filmelor de animație le transformă în adevărate piste de pornire pentru scenarii de aventură, de descoperire de noi teritorii și personaje și de încercare a curajului și forței interioare. Filmele selectate descriu lumi nemaiîntâlnite și incită curiozitatea și creativitatea spectatorului.
Atlantis- The lost empire – Atlantida, unul dintre cele mai misterioase ținuturi, este portretizată ca fiind un loc al magicului și al frumuseții. Tânărul aventurier, Milo Thatch, se alătură unui neînfricat grup de exploratori pentru a găsi misterioasa insulă pierdută. O lecție nu doar despre aventură și curaj, dar și despre colaborare și încredere. În urma vizionării acestui film animat descoperim sau, după caz, redescoperim, de ce este important să nu renunți la valorile umane cele mai nobile cum ar fi: prietenie, onoare, adevăr și, de asemenea, aflăm cum poate un gram de curaj să facă diferența în anumite situații. Putem să ne bucurăm de o poveste plină de aventură și să ne antrenăm imaginația. Atât acasă, cât și în instituțiile de învățământ, în urma vizionării acestui film, copiii pot desena o secvență preferată, pot compune un text despre motivele pentru care le-a plăcut animația, ce ar fi făcut ei diferit și ce calitate ar vrea să își antreneze mai mult.
Over the moon – Fei Fei, protagonista filmului, se străduiește să construiască o rachetă și să pornească într-o călătorie dificilă pentru a întâlni o zeiță mitică a lunii. O demonstrație importantă despre prietenie, încredere și acceptare a evenimentelor din viața noastră. Un film animat ce se focusează pe frumos, magic și amuzament, dar și asupra unui proces de maturizare și descoperire de sine. Învățăm din acest film că pentru a îți îndeplini un vis trebuie să nu renunți și să cauți mereu noi strategii, noi abordări, să ai încredere și să fii creativ. Să lucrezi în echipă uneori este provocator, însă la final, prin comunicare și acceptare lucrurile se așează așa cum ar trebui, iar rezultatul este unul minunat. La finalul filmului, după discuția despre cele simțite pe parcursul vizionării, atât cei mici, cât și cei mari își pot antrena creativitatea și motricitatea fină și să construiască împreună o super rachetă în miniatură din cartoane colorate, bețe de înghețată și alte materiale.
Raya and the last dragon – ne cucerește cu o poveste plină de fantastic și ne poartă într-o călătorie palpitantă și minunată spre un tărâm unde, cu mult timp în urmă, oamenii și dragonii trăiau în armonie. Perseverența personajului principal, puterea sacrificiului și curajul de a fi vulnerabil sunt doar o parte dintre subiectele abordate de-a lungul firului desfășurării acțiunii. Aflăm care e adevărata putere a lui „împreună” și cum uneori, deși ne este greu, trebuie să avem încredere în cei din jurul nostru. În urma înțelegerii semnificațiilor subtile ale filmului, elevii pot construi din plastilină un dragon și pot folosi mai multe culori atât timp cât o culoare reprezintă o calitate (roșu-curaj, alb-bunătate, galben-inteligență etc.)
Lumea animalelor
Lumea necuvântătoarelor își deschide larg porțile pentru a fi descoperită și înțeleasă cu ajutorul desenelor animate centrate pe animale. La fel ca oamenii, acestea au intenții bune sau rele, caractere mai mult sau mai puțin colorate, prietenii valoroase și familii inedite. La granița dintre science fiction, aventură și emoție se regăsesc toate filmele cu animale de mai jos:
The Lion King – unul dintre cele mai emoționante filme Disney, care își centrează atenția asupra unui destin tragic, o călătorie de inițiere și acceptare. O comunitate a animalelor care nu se diferențiază atât de tare precum ne-am aștepta de cea a oamenilor. Prin intermediul acestei animații putem înțelege că în jurul nostru: în natură, în societate, în univers trebuie să existe o anumite armonie și ordine. Un film pe care îl putem viziona într-o zi de duminică, în familie, dar și la școală pentru a vedea fie aspecte legate de mediul în care trăiesc aceste animale, fie aspecte legate de cum funcționează o comunitate.
Finding Nemo – poate printre cele mai îndrăgite personaje din desenele animate se poziționează Nemo, tătăl său și Dory. Cei trei protagoniști ai filmului Pixar ,,Finding Nemo” parcurg o călătorie-aventură din dorința unui tată de a-și proteja copilul. Regăsim aici subteme precum: prietenie, familie monoparentală, curajul de a nu renunța indiferent de cât de anevoios este drumul. Ne lăsăm purtați de aventură în inima oceanului, descoperim frumusețea adâncurilor și numeroasele specii care trăiesc acolo, dar înțelegem și importanța prieteniei și a curajului de a nu renunța.
Relația om-animal
Producătorii de la studiourile Disney și Pixar nu și-au dorit doar să exploreze lumea animalelor, ci și modul în care omul interacționează cu acestea. Cea mai fascinantă parte a acestei relații este profunzimea și prietenia sensibilă care se creează cu animalul preferat, fie el un câine, un șobolan sau orice fel de altă creatură. Să trecem deci peste părerea că doar oamenii sunt ființe sociale și să urmărim animațiile propuse:
Ratatouille – o poveste emoționantă despre încredere în forțele proprii, dar și în ceilalți, despre curajul de a îți dori mai mult, despre motivație și despre prietenie adevărată care impresionează până la lacrimi. Un vis măreț care devine realitate prin multă muncă, perseverență, autenticitate și îndrăzneală. Un film animat încărcat de replici de încurajare care ne subliniază faptul că, înainte de oricine altcineva, tu ești cel care trebuie să creadă suficient de mult în visul tău, tu ești responsabil de doza de motivație pe care o ai, de perseverența de care dai dovadă și de puterea de a nu renunța.
Bolt – Un film de animație de aventură despre starul canin al unui serial de acțiune SF fictiv care crede că puterile sale sunt reale și dincolo de platourile de filmare și pornește într-o călătorie prin țară pentru a-și salva stăpânul. O poveste care ajunge să emoționeze pe oricine, indiferent de vârstă. O poveste care ne învață că atunci când iubești pe cineva ești gata să îi fi alături indiferent de situație.
Valori și principii de viață
Așa cum am menționat încă de la început, principalul obiectiv din spatele filmelor de desen animat este să educe și să aducă în discuție o morală inspirațională. Acesta este și principalul motiv pentru care animațiile pot fi considerate resurse educaționale și suport în dezvoltarea dimensiunii caracteriale a elevilor. Fie că este vorba de incluziune, combaterea stereotipurilor, alegerea adevărului, acceptarea greșelilor, încurajarea diferențelor, importanța explorării dincolo de zona de confort, setarea de obiective sau valoarea perseverenței, filmele de desen animat reprezintă instrumente valoroase.
Zootropolis – un film ce portretizează o satiră fină asupra societății noastre, un film despre stereotipuri, prejudecăți și consecințele acestora. O poveste despre curaj, perseverență și prietenie, trădare și recâștigarea încrederii, iertare și acceptare. Muzică, explozie de culori, povești încărcate de umor, dar și de emoție, o animație care ne învață că nu contează locul din care vii, ci direcția pe care vrei să o urmezi, valorile care te definesc și atitudinile pe care le afișezi. O lecție despre societate și despre cum o schimbare mică, un gram de curaj și puțină voință pot contribui la consolidarea binele comun.
The hunchback of Notre Dame – o lecție importantă pentru fiecare dintre noi, o lecție despre cum să nu te lași înșelat de aparențe, să fii mai profund și empatic față de cei din jur. O invitație spre reflecție și regândirea unor valori și principii fundamentale. Un prilej extraordinar de a povesti împreună cu cei mici despre acceptare, bunătate și prietenie.
Concluzii personale
În final, considerăm că acest articol descrie valențele educaționale pe care le pot avea filmele de desen animat, oricare ar fi vârsta spectatorilor. Ca orice fel de instrument de învățare, desenele animate trebuie selectate corespunzător obiectivului setat pentru a putea observa rezultate, însă sugestiile de mai sus sunt, credem noi, o resursă perfectă pentru a începe incursiunea în lumea animată. Noi am testat deja, și acasă și la școală, iar avantajele depășesc cu siguranță eventualele dificultăți logistice, și la grupe de grădiniță, dar și cu grupe de liceeni, căci nu există animații doar pentru copii, ci doar pentru ochi care știu să le privească și analizeze.
Știm, acum vrei să te uiți la un maraton de filme Disney și Pixar, așa că nu te mai reținem foarte mult. Sperăm doar să nu uiți ca după fiecare replică plină de inspirație, după fiecare scenă încărcată de emoție sau după fiecare final cu happy-end, să respiri, să reflectezi și să împărtășești cu cei din jur ceea ce ai simțit. Deoarece filmele de desen animat sunt făcute pentru a educa și bucura cât mai multă lume!
Referințe:
Alıcı, B., & Aydınlıoğlu, Ö. (2017). Animated Movies and Child in the context of Consumerist Society. Contemporary Studies in Social, Economic & Financial Analysis İçinde (Edited by: Sadullah Çelik, Osman Küçükahmetoğlu, Julia Dobreva) pp, 87-113.
Bétrancourt, M., & Tversky, B. (2000). Simple animations for organizing diagrams. International Journal of Human Computer Studies.
Brode, D. (2005). Multiculturalism and the mouse: Race and sex in Disney entertainment. University of Texas Press.
de Leeuw, R. N., & van der Laan, C. A. (2018). Helping behavior in Disney animated movies and children’s helping behavior in the Netherlands. Journal of Children and Media, 12(2), 159-174.
Fouts, G., Callan, M., Piasentin, K., & Lawson, A. (2006). Demonizing in children’s television cartoons and Disney animated films. Child psychiatry and human development, 37(1), 15-23.
Matthes, J., & Naderer, B. (2019). Sugary, fatty, and prominent: food and beverage appearances in children’s movies from 1991 to 2015. Pediatric obesity, 14(4), e12488.
Schraw, G., & Robinson, D. H. (Eds.). (2008). Recent innovations in educational technology that facilitate student learning. IAP.
Foto: https://www.freepik.com
Autori: Veronica Dungă și Smaranda Vlad, Master Învățare, Inovare și Coaching în Educație, anul 1, Facultatea de Psihologie și Științele Educației
Toate articolele sunt cu miez! Sucitorul de minți, superb!
Anca Nedelcu exact cum v-ați propus: dincolo de lectură, înspre reflecție…