În timpul masteratului de Strategii Inovative ale Învățării (acum Învățare, inovare și coaching în educație), am fost preocupată de dezvoltarea morală a elevilor pentru că mă interesa cum se formează sistemul lor de valori și cum devine școala un mediu al educației valorilor . Mă fascina acest subiect și am primit mult sprijin în a-l dezvolta.

Dar oare la ce se referă dezvoltarea morală și de ce poate fi un subiect interesant?

Ei bine, este vorba despre modul în care noi, oamenii, ajungem să îmbrățisăm și ne raportăm la valorile universale care ne guvernează și care organizează acțiunile de zi cu zi. E un proces care se întinde pe mai mulți ani, pornește din copilărie, se oprește la maturitate, iar sedimentarea apare de-a lungul vieții. Asta zic Kohlberg, Nucci și alții care au studiat subiectul.

Mai întâi, hai să ne explicăm de ce ne comportăm cum ne comportăm:

Potrivit lui Larry Nucci & Co., un psiholog american, autorul meu preferat, există câteva domenii care se suprapun în capul nostru atunci când noi luăm decizii. Acelea sunt:

domeniul moral : standarde ale binelui și răului acceptate social și de obicei este vorba despre a nu face rău fizic altor persoane, a nu fura, a nu strica proprietatea altcuiva (acestea sunt oarecum universale și toți copiii le recunosc).

-domeniul convențiilor sociale : regulile care există de la sine în societate, alea nescrise și scrise și nechestionate de nimeni de obicei; reguli prezente sau absente la nivel social, arbitrare și consensuale.

-domeniul personal : zona mea personală, plăcerile mele care stau la baza acțiunilor mele… dar e o zona pe care trebuie să o trec prin filtrul a ceea ce este moral să fac și ceea ce este acceptat social – aici acumulăm cele mai multe frustrări, atât în copilărie, cât și la maturitate.

Și cam de aici începe totul. Domeniile se suprapun și apar dilemele căci nu știm ce să facem, cum să ne comportăm în multe situații. Intuiesc că această suprapunere este greu de digerat de (pre)adolescenți și astfel apar acele neînțelegeri între părinți-copii, profesori-elevi, ei între ei, ei cu ei înșiși. Dar e doar intuiția mea, e posibil să mă înșel.

Acum, diversele interacțiuni ne plasează în diverse posturi.

Copiii, dacă trec printr-o experiență de lovire (asupra lor și intenționată), le-au fost furate lucruri, alții le strică lucrurile personale, se implică foarte mult emoțional și răspund dintr-o postură de victimă „au! mă doare! de ce mă lovești?”. Pe de altă parte, copiii nu prea răspund/reacționează atunci când li se spune că au încălcat o convenție. Nu se implică emoțional, par detașați de context. Dar pe măsură ce cresc, studiile spun că aceștia încep să riposteze când cineva încalcă o regulă socială: un preșcolar băiat râde de altul dacă s-a îmbrăcat ca o fată, dar nimeni nu reacționează când vine vorba de a păstra curățenia în clasă (e treaba adulților aici). Iar la maturizare, își dau seama că pot să încalce unele reguli în anumite cazuri, căci nu se întâmplă nimic grav.

Tot din studiile făcute de Nucci, am mai aflat că adulții din jurul copiilor reacționează diferit față de acțiunile morale sau convenționale ale copiilor. Profesorii, în mare parte, atrag atenția elevilor pe teme de ordin convențional: respectarea regulamentului școlii: fără alergat pe coridoare, liniște în curte în timpul orelor, etc. Nu zic că e așa peste tot, e doar o tendință rezultată din studiu. Părinții, atunci când ai lor copii încalcă o convenție socială (se urcă pe masă cu picioarele, nu folosesc tacâmuri, bat cu picioarele în scaunul șoferului etc), de obicei (conform studiul), își roagă copiii să înceteze i-me-diat comportamentul și nu prea explică efectele acelei acțiuni ale copilului asupra celorlalți. Îi ceartă, poate, și cam atât. Când vine vorba de minciună, fapt moral, se pare că la vârste mici părinții aduc în discuție reflecția asupra actului și emoția „Tu cum te-ai simți să fii mințit?”.

Lucrurile stau diferit în funcție de vârstă, dar e important să înțelegem de ce ne comportăm cum ne comportăm uneori. Un lucru e cert: copiii încep să emită raționamente morale abia în jurul vârstei de 12 ani. Cam pe atunci se clarifică cum e treaba cu dreptatea, egalitatea, echitatea între oameni.

În încheiere, aș face trimitere la un tabel cu dezvoltarea stadială a moralității (click aici) la oameni și raportarea la regulile convenționale, pe etape de dezvoltare (vârste) – o dezvoltare a variantei propusă de Kohlberg (pentru cunoscători) elaborată de Nucci și alții în 2011. Veți vedea că pe la 12-14 ani se schimbă puțin percepția (și poate ar fi interesant să aruncăm un ochi în ograda școlilor să vedem ce fel de interacțiuni au copiii și cum reacționează – poate rezolvăm niște dileme și suferințe), iar de la 17 ani încolo, adolescentul își dă seama că regulile convenționale pot fi încălcate și își poate impune mai mult acțiunile din sfera personală.  Dar e un proces continuu..

Notițele mele sunt preluate din cartea autorului Larry P. Nucci, Education in the moral domain, Cambridge University Press, 2001.

Sursa foto aici

Carmen Proteasa, absolventă master, promoția 2013-2015