Moșul bonom, ”cu plete dalbe”, rumen în obraji, cel care se încăpățânează să aducă cele mai interesante cadouri an de an, ne dăruiește mai mult decât ne dăm seama. Performanțele sale în gestionarea celei mai ample ”operațiuni internaționale non-profit” pot să ofere lecții valoroase chiar și pentru educație.
Haideți, așadar, în cheie de sărbători și de pedagogie ludică aplicată, să vedem cum este Moș Crăciun și ce putem învăța noi, educatorii, de la povestea lui.
Are o viziune generoasă, obiective onorante
Moș Crăciun, ”toți îmi spun, că ești darnic și ești bun”! Așadar, misiunea Moșului, unanim acceptată, consolidată și arhicunoscută, este despre bunătate, generozitate, despre a dărui și a împărtăși. Sub haina sa roșie, acest super-erou de Decembrie ne învață ce minunată e bucuria de a face cadouri, de a aduce fericire și zâmbete! Moșul e bun pur și simplu, de dragul ”bunătății” (”good for goodness sake”), fără să aștepte recompensă, fără să ceară ceva în schimb. Este, evident, o misiune minunată, de suflet, pentru cei care lucrează direct cu oamenii și, mai ales, cu cei mai mici dintre ei.
În plus, obiectivele sale sunt clare, dinainte formulate (ce util e acest lucru pentru educație!). Mesajul său direct – dacă ești cuminte și cu minte, atunci vei avea o surpriză plăcută sub brad – e spus înaintea acțiunii. Îți spune din timp la ce să te aștepți, cunoști regulile jocului; Moșul nu vrea să te prindă nepregătit, nu vrea să-ți dea vreo lucrare de control fulger doar ca să-ți arate ce nu știi mai degrabă decât ceea ce știi. Moș Crăciun apreciază ce faci bine, știe că poți face asta.
Vine întotdeauna, respectă termenele, nu înșală așteptările
”Moș Crăciun, se povestește, niciodată n-a lipsit”!! Cât de minunat e să ai un astfel de renume și ce greu este să-l consolidezi! În ciuda tuturor intemperiilor, a schimbărilor, reformelor, își îndeplinește obiectivele la standardele la care ne-a obișnuit s-o facă. Nu ratează termenul limită, ar fi chiar tragic să facă asta, consecințele ar fi dezastruoase! O figură de copil dezamăgit e greu de gestionat pentru un adult responsabil! Moș Crăciun nu face asta, apare sub diferite forme, găsește căi de a-și îndeplini misiunea cu succes, chiar și când nu există coș de fum pe casă! Obiectivele sunt atinse (devin vizibile, în genul celor spuse de John Hattie), satisfacția garantată, criticile primite din partea beneficiarilor absente sau minore. Ba mai mult, de multe ori așteptările sunt depășite pe principiul ”mi-a adus chiar mai multe decât am spus în scrisoare”.
Lucrează în echipă, deleagă, e bine organizat, anticipează
Și totuși cum reușește? Care e lecția de eficiență pe care ne-o oferă? Deși e figura predominantă din cadrul poveștii de Crăciun, Moșul nu lucrează singur. Are, pe de o parte, parteneriate funcționale cu mii și mii de părinți (descentralizează procesul de procurare și distribuire!) și, pe de altă parte, folosește la maximum potențialul echipei sale. Lucrează prin colaborare cu renul Rudolf și cu zeci de spiriduși creativi.
Iată o lecție de reținut pentru educație. Sunt atâtea contexte în care o clasă plină de ”spiriduși” s-ar bucura să participe alături de profesori la designul materialelor didactice sau al diferitelor secvențe de activitate. Și ar învăța astfel mai mult decât atunci când un cadru didactic trage sigur de bănci ca să le organizeze lucrul pe grupe.
Cum mai lucrează Moș Crăciun? Ei bine, anticipează, strânge informații din timp, nu stă sub presiune, nu lasă panica evenimentului să îi afecteze eficiența, învață din experiență, e atent la detalii, verifică lista de două ori. Și, în plus, își permite chiar și un moment de respiro, de reflecție, căci, deși grăbit în general, își face mereu timp pentru a degusta un pahar cu lapte și o prăjitură, pregătită special pentru el de cu seară.
Are oferte pentru toți și pentru fiecare
Moș Crăciun știe ce vrei, ascultă, se informează în prealabil și nu livrează același conținut ”nepersonalizat” tuturor, indiferent de preferințe sau necesitați. Cu alte cuvinte, acționează după principiul pedagogic clasic al respectării particularităților de vârstă și individuale, fiind un veritabil promotor al abordărilor diferențiate.
Apoi, Moșul ”aduce daruri multe la fetițe și băieți”; încearcă să nu discrimineze, să se adreseze tuturor (deși la capitolul echitate mai are încă de lucrat, căci unele cadouri sunt mai bogate chiar în casele bogate și mai sărace tocmai acolo unde nevoia de suport ar fi mai mare). Totuși, merită un plus de apreciere pentru momentul de discriminare pozitivă oferit lui Rudolph: când colegii săi reni îl tachinau pe acesta cu porecle (”call him names”), Moșul îl alege tocmai pe el să-i tragă sania prin văzduh.
Găsește un echilibru între inovație și stabilitate
Moșul păstrează lucrurile simple, pentru ca s-au dovedit funcționale, are aceeași sanie și aceeași echipă de reni de mult timp, are aceleași opțiuni vestimentare. De fapt, e un ”brand” puternic, cu elemente de identitate vizuală clar conturate, funcționează după rutine care au trecut proba timpului, și-a construit o faimă internațională pe care o păstrează constantă.
Probabil, ca să facă față provocărilor lumii de astăzi, Moșul își restructurează modul de acțiune; răspunde, de exemplu, și cererilor primite pe internet (deci nu rămâne încăpățânat în epoca tablei și a cretei), dar nu-și uită misiunea fundamentală și scopurile ei. Găsește un echilibru între învățarea de menținere și cea inovatoare (v. Botkin, J., Elmandjira M., Malita M.); nu cade pradă tentațiilor superficiale, a metodelor sclipicioase, decorative, uitând de conținuturi și de structuri solide. Lecția lui Moș Crăciun pentru lumea didactică e lecția simplității verificate în abordarea unor sarcini foarte grele și solicitante.
Se bucura de ce face
„Când dai, dă cu toată inima!”, pare să ne spună Moș Crăciun. El așa face: e pasionat, lucrează cu bucurie, nu-l încurcă anvergura siluetei sau părul încărunțit. E simpatic, vesel, chiar dacă nu respectă standardele și noile tendințe ale modei; are probabil și zile proaste, dar nu lasă să se vadă acest lucru. Moș Crăciun își umple rolul de bucurie și zâmbet, radiază bună dispoziție, chiar dacă drumul e greu; e șugubăț, are un ”ho, ho, ho” inconfundabil (tot parte din brand, desigur).
Cum mai este Moș Crăciun? E conștient de farmecul propriu, de impactul său, dar nu-și pierde capul, în ciuda succesului repetat. Îi știe pe copii pe nume, chiar dacă sunt mulți și vin din zone diferite. Este surprinzător, umple atmosfera de bucurie și mister, de freamătul așteptării, chiar dacă intervenția sa e predictibilă, repetitivă.
Și, mai ales, ce face deosebit Moș Crăciun e faptul că locuiește în fiecare dintre noi! În generozitatea sa, sigur s-ar bucura nespus ca noi toți să-i utilizăm metodele pe care le folosește pentru a aduce mai multă bucurie în jur! Tot timpul anului, firește!
Anca Nedelcu, profesor, Facultatea de Psihologie și Științele Educației
Foto: pixabay.com
[…] articolul complet despre operațiunea lui Moș Crăciun aici, scris de Anca Nedelcu, de la Facultatea de Psihologie și Științele […]